Dat medewerkers de sleutel zijn van jouw organisatie, is oud nieuws. Maar dat je je personeel ook actief en effectief in kunt zetten als ambassadeurs, dat is een trend die we steeds vaker voorbij zien komen. Employee advocacy: hoe werkt het en wat kan het voor jouw organisatie doen? Dat lees je in dit artikel! 

Wat is het? 

Het creëren van een community om jouw merk is tegenwoordig cruciaal voor je organisatiesucces. Het inzetten van sociale media om dat netwerk te bereiken is daarbij misschien nog wel belangrijker. De markt is ontzettend veranderlijk en dat merken we ook op de arbeidsmarkt. Personeel is lastig te krijgen en het lijkt alsof we met zijn alle in dezelfde vijver zitten te vissen. We doen er alles aan om ons sterk op de arbeidsmarkt te positioneren als werkgever, maar vergeten daarbij vaak de belangrijkste ambassadeurs te betrekken: onze eigen medewerkers. 

Dat is waar Employee Advocacy om draait. Dat je je medewerkers verandert in merkwerkers: tevreden en gemotiveerde medewerkers praten namelijk positief over jouw organisatie in hun netwerk. Hoe meer betrokken de medewerker, hoe meer bereid om je merk te promoten. Óok op de arbeidsmarkt. 

Sneeuwbaleffect 

En dat kan een hoop opleveren voor jou als organisatie. Stel, je plaatst een vacature op LinkedIn en er is één medewerker die dat deelt met zijn eigen netwerk; dan kan het goed zijn dat je in één keer 200 extra mensen bereikt. Namelijk de connecties van die medewerker. Stel: van die 200 connecties, deelt er één de vacature in het eigen netwerk; dan bereik je nóg een keer een hoop mensen extra. Het maakt niet uit hoe veel connecties iemand heeft, jouw bereik groeit enorm.  

Persoonlijke profielen 

De meeste mensen op social media kijken niet naar bedrijfspagina’s, maar naar persoonlijke profielen van mensen die ze direct of via-via kennen. Daarom is het belangrijk dat jouw medewerkers een sterk verhaal op hun persoonlijke profiel hebben staan. Hier kan je als werkgever in ondersteunen en een opzet in bieden. Dan weet je ook zeker dat dat krachtige verhaal vóór jou werkt.  

Voordelen van employee advocacy 

Wanneer je je medewerkers inzet als ambassadeurs kun je daar veel profijt van hebben. Ten eerste zal je als organisatie online zichtbaarder zijn. Mensen zullen sneller op jouw pagina terecht komen en waarschijnlijk ook sneller bij jou willen werken. Omdat jij via je medewerkers duidelijk vertelt en laat zien hoe het is om bij jou te werken, zijn potentiële kandidaten sneller geneigd op solliciteren over te stappen. Ook zal de community om jouw merk heen dus groeien, doordat je simpelweg meer mensen bereikt via de netwerken van je personeel. Medewerkers zullen zich meer betrokken voelen bij jou als werkgever, wanneer je ze actief inzet als ambassadeurs. Het gevoel van trots wordt groter doordat jij als werkgever ze de voorzet geeft.  

Zoals je ziet kan employee advocacy, of het ambassadeurschap van je medewerkers, een hoop voordelen bieden voor jouw merk én voor jouw recruitment. Het is echter wel van belang dat je medewerkers inzien wat het nut ervan is en wat het hén oplevert. Daarvoor is een goede strategie en slimme aanpak nodig. Daar kunnen wij bij helpen.