Uitgelicht

De belangrijkste drie stappen naar een referral recruitment strategie

Besteed de oplossing voor jouw recruitmentsite met een gerust hart uit.

Gaven we je onlangs alle reden om aan de slag te willen met referral recruitment, de vraag bleef: hoe doe je dat dan? We komen er op terug met een stappenplan. Want beter houd je dít in het achterhoofd als je gaat werven via je netwerk: 

  1. Maak het je medewervers makkelijk 

In hoeverre zijn jouw medewerkers op de hoogte van openstaande vacatures? Weten zij ervan? Voelen zij de noodzaak? En weten zij – zelfs als hun eigen sollicitatie meer dan 20 jaar geleden is – hoe de sollicitatieprocedure er tegenwoordig uit ziet? Geen van de antwoorden op bovenstaande vragen zou ontkennend mogen zijn.  

Het toverwoord? Betrokkenheid! Wie referral recruitment in de praktijk gaat brengen, moet ervoor zorgen dat een openstaande vacature leeft en het zijn medewerkers zo min mogelijk moeite kost om deze te verspreiden. Geef dus niet alleen aan dát je op zoek bent, maar ook waarom en waarnaar precies. Des te specifieker, des te beter. Leg hen desnoods de woorden alvast in de mond. Zodat ze je berichtje op de socials met maar één druk op de knop hoeven te delen. Bijvoorbeeld!  

Heeft nog een bijkomend voordeel ook: de manier waarop je onder de aandacht wordt gebracht is gedeeltelijk controleerbaar. Ofwel dé kans om op een professionele en consistente manier nog eens voorbij te komen in de wereld van je potentiële kandidaat. 

  1. Betrekken = betrokken 

En als je medewerkers dan toch bereid zijn mee te zoeken naar nieuwe collega’s: zouden ze dan ook niet zélf een goed woordje willen doen? We zeiden het al: niemand die zo goed kan uitleggen waarom je fluitend naar je werk komt dan tevreden werknemers. Eigen woorden. Eigen mensen. Ze delen bovendien nóg makkelijker dan woorden die je in de mond zijn gelegd.  

Laat de mensen binnen je organisatie daarom een vast onderdeel uitmaken van je recruitment strategie. Echt! Betrek ze niet eenmalig, maar blijf ze betrekken en maak er zo betrokken inhouse talentenwervers van. Het loont. Beloofd! Niet alleen als er dringend personeel gezocht wordt, maar áltijd als er naar jou als werkgever gekeken wordt.  

  1. Deel succes 

Ligt er vervolgens een aanbeveling op je bureau? Vergeet je dan niet ook nú je werknemer te betrekken? Door hem of haar op de hoogte te houden van de ontwikkelingen, maar zeker ook je waardering op een persoonlijke manier te laten blijken.  

Vergeet namelijk niet dat het aantrekken van nieuw talent via referral recruitment een absolute win-win situatie is. Enerzijds heeft je werknemer je organisatie op een positieve manier onder de aandacht gebracht, waardoor je waarschijnlijk een streepje voor hebt gehad op de concurrentie. Anderzijds heeft hij je een waardevolle toevoeging aan het team gebracht: je werknemers gebruiken hun aanbeveling immers niet vaak voor ‘de eerste de beste’.  

Daar mag – naast een eventuele bonus – best een welgemeende ‘dankjewel’ tegenover staan, toch? Dat werkt vast en zeker nog aanstekelijk ook! 

Gerelateerde artikelen

Recruitmentpartner

ETown REcruitment Services

Wij zorgen voor meer online zichtbaarheid en brengen de merkwaarder van jouw bedrijf naar voren op de werken-bij pagina.

Uitgelicht
Partners

Partner Recruitee

Vacatures