Partner

Wat er absoluut niet mag ontbreken op je werken bij-site

Besteed de oplossing voor jouw recruitmentsite met een gerust hart uit.

Het is dé centrale plek in je personeelswerving: je recruitmentsite. Alle reden om hier als werkgever je beste beentje voor te zetten. Speciaal voor potentiële kandidaten. Een doelgroep die wezenlijk anders is dan die voor je corporate website. Vandaar dat een aparte pagina gewenst is. Een pagina die je in het geheel kunt richten op maar één ding: je employer brand.  

Om je op weg te helpen, stelden wij een checklist samen met de onderdelen die écht niet mogen ontbreken op je recruitmentsite: 

Een vacature overzicht 

Het lijkt misschien een inkoppertje. Natúúrlijk vind je een actueel overzicht van de vacatures op het werken bij-gedeelte van je website. Maar zo vanzelfsprekend als het lijkt, zo vaak gaat het mis. Vraag jezelf daarom gerust af: hoe goed vindbaar zijn je vacatures? Hoe overzichtelijk worden ze weergegeven? En heb je bijvoorbeeld al eens nagedacht over de mogelijkheid tot filteren?  

We blijven hameren op het ultieme doel: je wilt nieuwe medewerkers werven. Het zou daarom een gemiste kans zijn als een geschikte kandidaat afhaakt, omdat je vacatures niet gebruiksvriendelijk of responsive zijn.  

Toekomstige collega’s 

Al even voor de hand liggend is het in woord en beeld brengen van je huidige medewerkers. Je kunt je immers vast voorstellen dat je sollicitant brandt van nieuwsgierigheid: met wie gaat hij / zij straks een gesprek aan of zelfs de werkvloer op? En dat niet alleen: we worden nu eenmaal liever aangesproken door mensen dan door bedrijven.  

Laat je huidige medewerkers dus vooral ook aan het woord. Niemand die beter uit kan leggen waarom ze voor jou als werkgever moeten kiezen dan zij.  

De Bedrijfscultuur 

Eén van de belangrijkste argumenten om van baan te wisselen? De sfeer op de werkvloer! En we weten allemaal dat die wordt bepaald door tal van elementen. Je collega’s, de manier van leiding geven, de ruimte die er is voor eigen initiatief of persoonlijke ontwikkeling en wat te denken van de visie en missie van de organisatie. Stuk voor stuk onderdelen van de cultuur binnen een bedrijf, die maken dat iemand zich er thuis kan voelen – of niet.  

Contactgegevens

 En stel je nu eens voor: iemand vóélt zich thuis en een kandidaat is geïnteresseerd. Pak je sollicitant dan vooral bij de hand en wijs hem of haar de weg. Waar vindt men deze werkplek? Hoe ziet het er uit? Maar ook: hoe kan hij je bereiken? Gaat de voorkeur uit naar een mail of telefoontje? En bij wie kan men eigenlijk terecht voor vragen? Je wilt het je doelgroep toch zeker zo makkelijk mogelijk maken. 

De sollicitatieprocedure 

In het kader van verwachtingsmanagement is het vervolgens ook wel op z’n plaats om een inkijkje te geven in het moment nadat er gesolliciteerd is. Welke stappen volgen er? Krijgen sollicitanten altijd bericht? En wanneer vinden eventuele gesprekken plaats? Niets zo vervelend als onnodige onzekerheid en onwetendheid. Met een helder beeld van de procedure kun je je potentiële kandidaat mogelijk nét die streep over trekken.  

Sociale media kanalen 

Stopt de candidate journey daar? Nee, toch? Er valt vast nog veel meer over je bedrijf te ontdekken. Projecten, klanten en teamuitjes buiten werktijd bijvoorbeeld. Het zijn de dingen die je normaliter op je sociale kanalen laat zien, dus waarom zou je je sollicitant niet nog even meenemen voor een rondje langs Instagram, Facebook en LinkedIn?  

Zorg je ervoor dat al deze bovenstaande punten aan bod komen op de werkgeverspagina van jouw organisatie? Dan ben je al over de helft! Doe je dat dan ook nog op een heel persoonlijke manier – met veel werknemers aan het woord en veel bijpassende foto’s? Dan ben je wel heel dicht bij een wervende werken bij-website.

Ten slotte is er namelijk nog één ding dat we je op het hart willen drukken: zorg voor authenticiteit. Op dit gedeelte van je website mag je al je bescheidenheid even opzij zetten. Hier is alle ruimte voor aantrekkelijk werkgeverschap. Vraag je daarom bij alles wat je laat zien en schrijft af: waarom zouden kandidaten juist bij míj moeten solliciteren en niet bij de concurrent? Wat maakt je uniek? Wat is er zo onderscheidend aan jou op de arbeidsmarkt? Want de werkgever die dát weet te vangen in de bovenstaande zes punten, leidt z’n potentiële sollicitanten met trots naar dé centrale plek in de werving van personeel! 

Gerelateerde artikelen

Recruitmentpartner

ETown REcruitment Services

Wij zorgen voor meer online zichtbaarheid en brengen de merkwaarder van jouw bedrijf naar voren op de werken-bij pagina.

Uitgelicht
Partners

Partner Recruitee

Vacatures