Referral recruitment

Jouw medewerkers als ambassadeurs

Dat medewerkers het grootste kapitaal van een organisatie zijn, dat hoeven we jou niet te vertellen. Maar, hoe komt het dan dat we onze eigen medewerkers niet of nauwelijks inzetten voor onze personeelswerving? Loyale en trotse werknemers dragen graag bij aan het binnenbrengen van nieuwe collega’s. Niet alleen omdat ze zelf graag werken in het bedrijf, maar ook omdat ze op deze manier zelf invloed uit kunnen oefenen op de samenstelling van het team. Voor jou als werkgever heeft dit alleen maar voordelen: het scheelt wervingskosten, het draagt bij aan hogere productiviteit en betrokkenheid, en het versterkt het algehele werkgeversimago waardoor sollicitanten van buiten het netwerk óók graag bij jou komen werken.

Volgens onderzoek van Jobvite:

  • Referrals worden vaker aangenomen dan gewone sollicitanten

  • 51% Goedkoper dan andere recruitmentmethodieken

  • Referrals blijven langer in dienst

  • Referrals zijn de hoogste kwaliteit hires.

  • 80% Gebruikt een niet-geldelijke beloning voor het aanbrengen van een kandidaat

Wat is Referral Recruitment?

Referral Recruiment wordt ook wel werven via-via genoemd, aangezien dat is wat je doet. Je werft potentiële kandidaten door het inzetten van het netwerk van de organisatie. Dat betekent je eigen netwerk, maar ook het netwerk van je medewerkers en oud-medewerkers. Jouw medewerkers worden ambassadeurs van jouw organisatie. Referral Recruitment vereist wel dat er een duidelijk beeld moet zijn van de boodschap die je als werkgever wilt vertellen aan de arbeidsmarkt. Heb je deze boodschap duidelijk? Dan kunnen we beginnen met het actief betrekken van de medewerkers bij personeelswerving. Dat doen we door het opzetten van een referral recruitmentprogramma!

Wat kun je verwachten?

Natuurlijk kun je de medewerkers een beloning geven voor het aanbrengen van nieuwe collega’s, maar het is beter wanneer zij intrinsiek gemotiveerd zijn om bij te dragen aan het werkgeversimago van jouw organisatie. Tijdens het Referral Recruitmenttraject focussen we daarom op de waarom zij zouden willen meehelpen aan de recruitment en hoe zij een (online) bijdrage kunnen leveren. We focussen ons hierbij op de inzet van social media kanalen zoals LinkedIn en Facebook.

Meer informatie over het traject? Download dan onze whitepaper Referral Recruitment door hiernaast op de knop te drukken!